Obaveza mirnog rešavanja spora kod štrajka

Odredbom čl. 18 Zakona o mirnom rešavanju radnih sporova (Sl. Glasnik Rep. Srbije br. 125/2004, 104/2009 i 50/2018) predviđeno je da su strane u sporu iz člana 2. stav 1. tač. 1), 1a), 3), 4) i 5a) ovog zakona (stranom u kolektivnom sporu smatraju se poslodavac, sindikat, ovlašćeni predstavnik zaposlenih, zaposleni, štrajkački odbor, osnivač za javna preduzeća, društva kapitala čiji je osnivač javno preduzeće, društva kapitala i javne službe čiji je osnivač Republika, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave), u delatnostima u kojima postoji obaveza obezbeđivanja minimuma procesa rada u skladu sa zakonom kojim se uređuje ostvarivanje prava na štrajk, dužne su da pristupe mirnom rešavanju kolektivnog spora, u skladu sa ovim zakonom. Nadalje, odredbom čl. 12 Zakona o štrajku (Sl. Glasnik Rep. Srbije br. 101/2005 – dr. zakon i 103/2012 – odluka US) predviđeno je da u delatnostima iz člana 9. ovog zakona, štrajkački odbor, poslodavac i predstavnici nadležnog državnog organa, odnosnorgana lokalne samouprave, pored obaveza iz člana 6. ovog zakona, obavezni su da u periodu od najave štrajka do dana određenog za početak štrajka ponude predlog za rešavanje spora i da s tim predlogom upoznaju zaposlene koji su najavili štrajk i javnost. Pod delatnostima iz čl. 9 navedenog zakona podrazumeva se sledeće: delatnosti od javnog interesa ili u delatnosti čiji bi prekid rada zbog prirode posla mogao da ugrozi život i zdravlje ljudi ili da nanese štetu velikih razmera, pravo na štrajk zaposlenih može se ostvariti ako se ispune i posebni uslovi utvrđeni ovim zakonom. Delatnost od javnog interesa, u smislu ovog zakona, jeste delatnost koju obavlja poslodavac u oblasti: elektroprivrede, vodoprivrede, saobraćaja, informisanja (radio i televizija), PTT usluga, komunalnih delatnosti, proizvodnje osnovnih prehrambenih proizvoda, zdravstvene i veterinarske zaštite, prosvete, društvene brige o deci i socijalne zaštite. U nactu novog Zakona o štrajku, koji je obaveza Republike Srbije na putu evrointergracija i usaglašavanja prava Republike Srbije sa evropskim zakonodavstvom, propisano je da takođe postoji obaveza da se odluka o stupanju u štrajk dostavlja Republičkoj Agenciji za mirno rešavanje radnih sporova. Nacrtom je opredeljeno da arbitraža , a ne sud bude ta koja će rešavati sporne situacije s obzirom da je u skladu sa međunarodnim principima u vezi sa štrajkom neophodno obezbediti nepristrasno i efikasno telo koje je u mogućnosti da donese odluku u roku kojim se štrajk neće dodatno oraničiti a na način da se zaštite interesi poslodavca a ne ugrozi garantovano pravo na zaposlenih na štrajk . Iskustva zemalja koja imaju razvijenu medijaciju pokazuju da medijacija PREVENTIVNO deluje u slučaju nastanka budućih sporova , jer doprinosi boljem međusobnom razumevanju. Ovaj postupak omogućava stranama da SAME KONTROLIŠU CEO POSTUPAK, da budu gospodari svog problema i samim tim rešenja istog. Poboljšava se komunikacija i odnos između strana u sporu, i traži se rešenje koje je zadovoljavajuće za sve . Takođe, mirnim rešavanjem sporova će se uticati na BRŽE I EFIKASNIJE rešavanje sporova, uz MANJE UTROŠENOG NOVCA, nego kada problem eskalira do suda. Posebno treba imati u vidu da za vreme prekida rada, zaposleni ne ostvaruju zaradu, pa je stoga brzina rešavanja spora i sa te strane daleko isplativija. #radnopravo #zakonoradu #zakonoštrajku #zakonomirnomrešavanjuradnihsporova #mirnorešavanjeradnihsporova #medijacija #posredovanje #mlegal21460

Коментари

Популарни постови са овог блога

Naknada troškova i prebivalište zaposlenog

Porodiljsko odsustvo sa rada radi nege deteta

Solidarna pomoć